CarpeDiem.se

Europtrip 2009

Kommer att skriva lite här medan jag är ute och reser. Får se hur mycket tid och ork man har för det :) Jag kommer att skriva så det nyaste är längst nere på denna sida.

Jag kommer att åka med tåg från Umeå den 20:e augusti på kvällen mot Danmark, Odense. Jag åker direkt dit, vilket tar cirka 17h med pauser inräknat. Det blir en lång första etapp, men jag kan sova på tåget till Stockholm, så det borde inte vara något problem. Sedan reser jag vidare mot Tyskland, Berlin -> Nederländerna, Amsterdam/Rotterdam-> Frankrike, Paris -> Italien, Venedig -> Kroatien, Porec. Jag har tänkt vara borta i 22 dagar, men det går alltid att ändra sig och köpa till ett tågkort för några extra dagar om jag skulle vilja det.

Jag reser ensam, vilket kanske kan kännas konstigt. Men jag ska bo hos olika människor i varje stad/land så jag kommer inte att bli så ensam ändå. Det finns en hemsida, couchsurfing, där man kan få kontakt med människor som vill träffa folk från andra kulturer. Det är alltså inte en sovplats bara, utan man får träffa människor som är intresserade av att få veta lite om Sverige och gärna berättar om sitt eget land. Många jag ska stanna hos har även sagt att de kan visa mig runt och visa just den sidan som turister inte alltid får se. Jag tror att det kommer att bli väldigt itnressant att få träffa så mycket olika människor och få se så mycket under ett par veckors tid. Kolla här då och då så missar ni inget :)

Danmark, Odense

Nu sitter jag på ett tåg mellan Danmark och Tyskland på väg mot Berlin. Jag har spenderat en kväll och natt hos Stinne och Brian i Danmark, Odense. De var väldigt gästvänliga och fast jag försökte så fick jag inte bjuda på någon mat, utan de stod för middag och frukost. Jag åt rätt speciell mat där eftersom Stinne är vegetarian. Men jag tyckte det var riktigt gott ändå, fast jag normalt inte brukar äta vegetariskt. Hon var riktigt bra på att laga till maten!

Jag hann däremot inte se så mycket i Odense. Jag kom dit vid middagstid, tog en dush och åt middag. Sen pratade vi och tog det lungt. På lördagen följde jag med Stinne och fick se lite av Odense. Jag hade tänkt att hinna med "Brandts Klædefabrik, The art & cultural centre of Odense" eller möjligen HC Anderssens hus eller museum. Men det tog så mycket tid allt annat så jag gick bara runt och kollade på staden under förmiddagen istället.

Det har varit riktigt kul än så länge :) Fast jag var så pass nära Sverige så fick jag uppleva mycket nytt. Stinne och Brian var väldigt mycket för naturliga matvaror och annat i deras tankesätt. De hade mycket bra att säga och visa. Det var även spännande att komma till några man inte alls känner och vara med dem en dag.

Jag var bara där end dag eftersom jag helldre vill stanna längre i Paris och andra ställen än i Danmark. Jag hann inte ta så mycket kort därifrån heller, men de få jag tagit ligger i mitt bildgalleri.

Tyskland, Berlin

Dag 1 Berlin

De jag bor med i Berlin bor i en korridorsliknande miljö. En har en lägenhet på 180 kvadrat som fyra andra hyr in sig i. Vi är tre stycken här från Couchsurfing som bor i ett gästrum. De är väldigt trevliga och smarta personer. Det kanske inte är så städat här, men de bor ändå mycket bättre än en typiskt Svensk korridor. Dessutom är det riktigt centralt. Alla de som bor här studerar fysik.

När jag kom hit så var inte Torsten, som jag kontaktat via CouchSurfing, i lägenheten. Det var tydligen ingen ovanlighet. De andra som bor här tog bra hand om mig och visade mig runt. De har haft mellan en och fjorton personer sammtidigt från CS varje dag denna sommar! Det är kul att de tar emot de flesta som frågar, och extra trevligt när man t.om. kan få ett eget rum :)

Jag fick tips om ett ställe där olika band spelar varje söndag. Jag drog dit och såg ett flertal riktigt bra band. Det kostade ingenting att gå in och det fanns en marknad där med. Jag spenderade större delen av dagen där och tog sedan tåg via tunnelbanan till centrum och såg mig omkring där.

Staden har många invånare, 3.5 miljoner, men det känns ändå inte som en allt för stor stad eftersom den har så stor yta. Husen är ofta bara 5 våningar.

Dag 2 Berlin

Under måndagen så gick jag en "gratis" guidad tur. Den var gratis, men i slutet fick man betala det man tyckte den var värd, om man ville. Eftersom det var upplagt på det sättet kan man vara rätt säker på att den är bra eftersom de inte får in några pengar annars. Jag hade dessutom blivit tipsad både här i lägenheten och av Kevin att den skulle vara bra, vilket den också var. Sedan gick jag och såg en 3d film i en av världens större 3d salonger på drygt 600 kvadratmeter filmduk. Efter det gick jag till en härligt uteställe där det spelade live jazzmusik. Det var mycket improviserat och de var enormt duktiga.

Dag 3 Berlin, otursdagen

När jag gick ut genom dörren från lägenhetshuset märkte jag att jag glömt kartan där uppe. Då var det bara att gå upp fem våningar igen och hämta den. Det var inte så farligt, men ändå en start på min otursdag.

Sen var det lungt ändå tills mitt på dagen då jag köpte en baguette och en öl som jag tog till en park för att äta. När jag drack sista klunken från flaskan så blev jag stucken av en geting på tungan. Tur att jag inte är allergisk!

När jag sedan på kvällen skulle ta tunnelbanan så stängde en polis precis den när jag skulle ner. Sekunden efter det kom en ambulans dit. Jag fick inte veta vad som hänt och fick då gå fyra kilometer för att ta mig hem.

Nu var det en jättefin dag och jag mötte en väldigt trevlig person under dagen, så totalt sett var det en ganska bra dag ändå. Vi möttes på ett ställe där de spelade jazzmusik, samma ställe som jag var på dagen innan. Det var så bra där att jag ville besöka det igen innan jag skulle lämna Berlin. Den här gången kostade det däremot, eftersom det var ett lite större band. De var så sammspelta och väldigt skickliga musiker.

Åter till personen jag träffade. Det kändes som att vi verkligen passade med varandra. Det var jättetrevligt att prata med Joanna. Hon var där med en annan tjej också. Vi pratade mcyket, men hennes kompis var inte så duktig på engelska, så det blev lite svårt för henne att hänga med. Något som var väldigt synd var att jag inte tänkte på att fråga efter hennes nummer, så det blir svårt att få tag på henne igen. Men hon var enormt trevlig och jag skulle gärna vilja träffas igen!

Nederländerna, Amsterdam

Dag 1 Amsterdam

Jag visste att det fanns "coffey shops" och att prostution var lagligt här, men det var mycket mera utbrett än jag hade trott. Det var rätt kul att se en så pass annorlunda stad. Jag tänkte besöka en "coffey shop" på kvällen och dricka en öl och äta en vanlig muffin, men inget sånt ställe sålde öl. Det var rätt märkligt med tanke på vad de annars säljer. Nog om detta, nu ska jag skriva om vad jag gjort i Amsterdam.

Jag kom till Amsterdam vid fem tiden, så jag hade inte allt för mycket tid efter att jag ätit. Jag kollade bara runt i centrum under kvällen och funderade vad jag skulle göra nästa dag. Det är en väldigt fin stad med väldigt många gamla byggnader. Det är även kanaler nästan överallt och broar över dem. Jag visste inte innan att det varså mycket vatten i Amsterdam. Det fanns husbåtar längs sidorna av vissa kanaler och även flottar för cyckelparkering. De behövdes eftersom alla i Amsterdam cycklar för att ta sig fram. Det finns väg för bilar och spårvagnar och trottoarer. Men det finns även ett speciellt spår enbart för cycklar på i princip alla vägar.

Graham, han som jag bodde hos, var som väntat väldigt trevlig. Jag tror att de flesta som vill att folk ska komma på besök är det. Han berättade mycket av gav mig många tips. Det är väldigt bra att få prata med någon som bor i staden man besöker.

Dag 2 Amsterdam

Jag fick tips att hyra en cyckel för att lättare kunna ta mig till andra ställen än bara centrum. Jag gjorde det och cyckliade till Van Gogh museumet. De är det museum som har den största kollektionen av Van Goghs tavlor i världen. Det var roligt även om jag inte är allt för intresserad av konst.

Jag besökte även biblioteket i Amsterdam, som är det största i Europa. Det var verkligen enormt, och väldigt bra utsikt från högsta våningen. Utsikten var den största anledningen att jag besökte det. Sen cycklade jag runt i Amsterdam en del. Jag var bland annat förbi huset där Anne Frank bodde, men eftersom det var cirka en timmes kö utanför så var det inte någon idé att gå in dit./p>

På kvällen besökte jag ett mindre uteställe som drevs av studenter. De hade live musik där av okända band. Det var väldigt trevlig stämning och jag träffade en annan som var ute och reste där.

Nederländerna, Rotterdam

Jag stannade bara här en dag eftersom jag har mycket jag planerat att hinna med. Rotterdam är väldigt annorlunda mot Amsterdam. Staden blev bombad mycket under andra världskriget, till skillnad mot Amsterdam som klarade sig i princip helt. Därför är det mycket nya byggnader där, och många av dem är designade väldigt intressant.

De jag bodde hos hade en egen arkitektfirma som de drivit i tio år. Jag hade inte allt för mycket tid att träffa med eftersom jag stannade så kort stund, men de hade mycket idéer och reste väldigt mycket. Jag fick sova i ett gästrum och deras lägenhet var cetralt placerad.

Jag gjorde egentligen inte så mycket speciellt i Rotterdam. Jag gick runt och kollade på staden, följde med de jag bodde hos till en restaurang och tog en promenad med dem. Men jag hann se mycket av Rotterdam under den korta tid jag var där.

Frankrike, Paris

Dag 1

Jag skulle boka en platsbiljett på tågstationen vid elva tiden, för att ta mig till Paris. Men det visade sig att alla tåg var fulla, fast det går minst ett per timme från Rotterdam till Paris. De tåg jag åkt med tidigare har varit halvfulla så då har det inte varit något problem alls. Men jag tog då ett tåg till Bryssel istället eftersom det går mycket tåg därifrån med och det är på vägen mot Paris. Där fick jag plats på ett tåg efter 40 minuters väntan som tur var.

När jag kom till Paris så tog jag tunnelbanan mot den jag skulle besöka, men hittade inte riktigt dit. Jag frågade då en längs vägen som hade en stor väska, och allstå borde vara en turist med en karta. Han hade mycket riktigt en karta, men hade ingen stans att sova. Han hade kontaktat några via Couchsurfing, men inte fått något napp. Därför följde han med mig för att kolla om även han fick plats där jag skulle vara. Jag märkte mer och mer att han var rätt annorlunda, han hade liftat hit från Polen och hade knappt några pengar alls. Förra natten sov han utomhus. Han fick inte plats här där jag skulle övernatta. Vet inte vad jag ska säga om honom riktigt. Blev mycket text, men känns inte som jag riktigt fått fram det jag ville ha sagt. Kändes lite som ett förstadie till uteliggare. Kanske inte så snällt sagt, men när man har fem euro kvar och sover utomhus för att ha råd med mat.. Han hade dessutom planer på att besöka Amsterdam på vägen hemmåt.

Han jag ska vara hos verkar vara en trevlig person i alla fall. Han jobbar natt så jag har inte hunnit träffa honom så mycket än, men blir mer i morgon.

Dag 2

Det blev inte så lyckat detta besök. Första hittills som inte blivit det. Som jag skrev tidigare så hann jag inte träffa honom mycket första kvällen när jag kom hit eftersom han skulle jobba natt. Redan då sa han att han hade väldigt mycket att göra de närmaste dagarna. Men han ville helst att jag inte skulle stanna längre eftersom han inte hade tid. Jag fick i alla fall någonstans att sova en natt. På grund av detta blev det så att jag hittade en annan att stanna hos den andra natten i Paris. Han heter Xavier.

Jag tog det lungt på förmiddagen och gick sedan på en guidad tur runt i Paris. Det var samma typ som den i Berlin, men jag tyckte att denna guiden var lite sämre. Det var ändå en bra tur och jag fick både se och veta mycket.

Jag tåg tunnelbanan till Xavier vid sex tiden, och följde med han och hans kompisar till en stor park en bit bort. Där bjöd de på bröd och massor av olika pålägg. Vi satt och pratade en stund i parken och sedan var det kortfilmsmaraton på en stor filmduk temporärt uppsatt i parken. Det var sex filmer varav endast två var med engelsk text, men två andra förstod jag det mesta i också eftersom det inte var så många repliker i dem. Det var kul att få hänga med på en typisk fransk picknick i parken.

Dag 3

Mitt på dagen så for jag till Fania där jag nu ska sova i två nätter. Jag lämnade min stora ryggsäck där och for sedan till Eifeltornet. Det var så lång kö där så jag orkade inte gå upp, men det blir nog att göra det på någon timme, ikväll alltså. Däremot gick jag upp i triumfbågen. Det var rikgit bra utsikt därifrån och dessutom gratis om man är under 25 år.

Sedan gick jag till Louvren och kollade på lite konst. De har nog många konstverk där för att det ska ta en vecka nonstop om man tittar på varje i en halv minut. Därför fick jag inrikta mig rätt mycket på vad jag ville se. Det första jag ville se var Mona Lisa. Det var mindre folk där än jag trodde, och tavlan var större än jag trott. Jag har hört så många säga att den är så liten och att man står på så långt håll, men jag håller inte riktigt med. Däremot verkar den kanske lite liten när man har andra tavlor bredvid som är åtta gånger fyra meter.

Jag gillar inte riktigt Paris. Det är rätt dyrt här och så mycket folk överallt. Det är en fin stad och det finns mycket att göra här, men den känns lite stor och för mycket folk för min smak. Dessutom är det väldigt dyrt att bo här. Xavier, som jag sovit en natt hos, betalar cirka 23000kr/månad för en 5:a som är rätt central. Då är det är en gammal byggnad som inte är i allt för bra skick. Han delar den med tre andra för att ha råd.

Jag har nu nästan gett upp Rom. Det tar så lång tid att åka dit och det är dessutom långt nere i Italien, så jag måste även åka en längre sträcka för att ta mig till Kroatien. Jag tror att jag ska fara till Venedig istället.

Dag 4

Jag var förbi rikemansgatan idag. Där fanns inte bara viner eller väskor för +10.000kr utan även rolex klockor för närmare 200.000kr. Tur att inte allt här är så dyrt :)

Kön till Eifeltornet var cirka 40 minuter vid tio tiden. Då var den ändå MYCKET kortare än på dagen. Jag bestämde mig för att åke upp, och det var värt väntan. Man hade grymt bra utsikt från hösta våningen, och det blåste även väldigt mycket!

Idag har jag farit runt lite överallt i Paris. Besökt "Basilica of the Sacred Heart", Molin Rouge, Opera Garnier, en liten "arena", en stor fin park och sett lite mera av Notre Dame.

När jag gick mot Molin Rouge så blev jag fasttagen tre gånger av olika inkastare på ställen där de anordnar "diverse" shower. Jag var ensam och man, så var nog därför. Det spelade ingen roll att jag direkt sa "no" och skakade på huvudet. De försökte stenhårt ändå.

Jag tänkte även fara på vinprovning, men hittade inte dit. Jag frågade några i området det skulle vara, men ingen visste något. Jag ska kolla upp nogrannare och fara dit i morgon istället. Jag far mot Milano med nattåg och därifrån mot Venedig.

Dag 5

Det hände inte allt för mycket idag. Jag fick hjälp med bokningen av biljetten för tåget mot Venedig. Det blir nattåg, så det är inte helt fel. Det är alltså bestämt nu att jag inte far till Rom på grund av den längre tiden i tåg. Jag ska inte heller ända ner till Mljet i Kroatien eftersom det inte är några snabbtåg där. Det skulle ta mer än ett dygn att ta sig från Venedig till en stad i närheten av Mljet. Men jag ska ändå till Kroatien, till Cres. Det är mycket närmare dit och verkar vara ett riktigt bra ställe det med.

Idag har jag umgåtts en del med de jag bodde hos och varit vid eifeltornet och fikat. Det var skönt att bara ta det lungt en hel dag. Blivit så mycket resande, umgås med olika människor hela tiden och mycket upplevelser. Vid åtta åkte jag iväg mot Venedig med nattåg.

Italien, Venedig

Dag 1

Det var kring trettio grader idag. Jag tror bara det har varit det en dag tidigare. Det är tur att det är mycket smala gator här så att man får lite skugga av husen.

Jag bor inte hos någon från CS denna gång utan i något som liknar ett hotell. Jag vet inte riktigt vad skillnaden är, men det heter "hostel" på engelska och ska väl vara något vandrarhemsliknande. Men jag bor i ett eget rum med egen toalett/dush och allting. Det jag inte har är eget kök, men det brukar man väl inte alltid få i ett hotell heller? Det kostar 300kr/dygn, vilket känns som ett bra pris för det jag får. Är inte jättegamla rum eller något heller.

Venedig är ett härligt ställe med oändligt många kanaler och broar. Det är inte så stort och jag skulle gissa att nästan hälften av de som är här är turister. Går man längs turistgatorna är det proppfullt med folk. Jag har varit och kollat på San Marco området samt Rialto bron/marknaden. Jag har inte testat åka någon båt än, men det blir nog i morgon.

De har affärer som säljer masker på i princip varenda gata. Det finns alla möjliga masker, varav de flesta går att ha på sig om man vill det. Jag har inte sett någon köpa en mask eller bära på en, så jag undrar hur alla dessa butiker klarar sig.

Det känns skönt att komma hit från Paris när man ska köpa något. Här är priserna i princip hälften av vad det är i Paris. Något som är dyrt däremot är att åka gondol. Det kan kosta upp emot 1000kr. Men då rymms man flera på gondolen och får en lång åktur.

Dag 2

Det var varmt idag med. Jag har inte kollat temperaturen, men gissar på runt 27. Det är lite svalare än igår, vilket bara känns skönt.

Jag började dagen med att åka lokaltrafiken, vilket är båt. Jag åkte till andra sidan ön där det fanns stora parker. Jag låg där ett par timmar och läste en bok och tog det lungt. Sedan åt jag lunch och vandrade genom en stor park med massor av konstverk.

Det var skönt att åka båt dit jag skulle, även om det går bra att gå med. Jag fick se lite mera av Venedig på lite avstånd eftersom båten tog en väg förbi en närliggande ö. Det finns även taxibåtar, men då får man betala en del för att ta sig fram. Lokaltrafiken kostar 70kr för en resa, och det är det billigaste alternativet att ta sig fram med, förutom gång förstås.

Jag avlustade min lugna dag på en bar där de hade gratis wifi. På alla andra ställen jag hittat tog de 60kr/h för internet. Problemet var bara att de stängde klockan åtta, men jag fick i alla fall göra mina viktigaste ärenden och ficken öl till priset av 40kr.

Jag gick sedan mot tågstationen för att boka tåget för morgondagen, men de hade redan stängt och det gick endast att boka i automaterna. Då gick jag istället till en restaurang mellan tågstationen och där jag bodde. De serverade "mixed grilled fish" för 130kr, så jag tog det. Jag fick pomfritt med räkor, bläckfisk och "småfiskar", vad de nu kallas. Det var helt okey, bläckfisken var varken seg eller det minsta slämmig. Men det som jag inte gillade var att det kostade 250kr istället för 130kr. 40kr kostade ölen till maten, 40kr för pomfritten (som jag trodde ingick i måltiden) och 40kr för något jag inte förtod vad det var. Då frågade jag vad det var och fick till svar på dålig engelska att det var någon sorts service avgift.. Tur för dem att det kommer nya tursiter hit hela tiden, jag hade inte gått tillbaka dit även fast det var rätt så bra tillagad mat.

Kroatien, Porec

Dag 1

Det blev mest bara resande den här dagen. Jag började med att ta tåget till Trieste. Därifrån fick jag lov att ta buss eftersom det inte går bra (alls?) med tåg längs kusten i Kroatien. Det gick ingen buss direkt, men med ett byte gick det att ordna. Jag for inte allt för tidigt från Venedig, och det var lite väntetid mellan allting, så jag var framme vid åtta på kvällen. Då var jag framme i Porec. Jag hade inga planer på att åka hit tidigare. I Trieste sökte jag upp ett internetcafé och kollade lite på restider och vilka tänkbara ställen det fanns för snorkling. Då kom jag fram till att Porec blir bäst eftersom jag var less på allt resande.

När jag skulle köpa bussbiljetten så hade vi problem att förstå varandra, jag och hon i kassan. Hon var inte så bra på engelska. Men då kom en äldre kvinna fram och hjälpte till som tolk. Hon följde mig till bussen och berättade lite om Porec, där hon själv kom ifrån.

Jag kom alltså fram hit vid åtta tiden, hade ingen koll på stället och ingen stans att sova. Hon jag pratade med vid bussen hade erbjudit ett rum hos henne för en liten slant, men hon skulle inte komma hem föränn nästa dag. Jag försökte få tag i något vandrarhem, men det var svårt när så många här hyr ut rum här i sammhället. Eftersom jag inte visste det då så tog jag in på hotell istället. Jag hade säkert kunnat få tag i ett rum i en lägenhet, men jag visste ju sammtidigt att jag kunde sova hos tanten jag träffade vid bussen nästa dag.

Dag 2

Det var skönt att sova på ett hotell. Jag fick frukostbuffe och hade gratis tillgång till trådlöst internet. Men det var ändå inte värt de 600kr det kostade. Nu bor jag hos Maria (tanten jag träffade vid bussen) och man skulle kunna säga att jag har en hel svit :) Hon brukar hyra ut övervåningen, men eftersom hon inte hade någon gäst nu så fick jag hyra den billigt. Det är en stor tvåa med balkong, toa, kök och allt man kan önska. Jag får rena lakan/handukar som om jag bott på hotell, för 240kr per natt. Jag har även egen ingång.

Men boendet är inte allt, det är så härligt här! Varmt och skönt, lungt trots en hel del turister, och bra snorklarställen. Jag åkte med en båt ut till en ö just här utanför och snorklade där en hel del idag. Det var inte lika mycket växtlighet som jag trodde. Inte riktigt som de fina bilderna av korallrev som man sett ibland, men då är det här inte något korallrev heller. Det är väldigt fint ändå och fisk finns det gott om.

Den största upplevelsen idag var när jag var en bit ut från ön och hade simmat några sekunder och tittat mot ön för att se vart jag var. När jag då tittade ner i vattnet igen så var jag rakt ovanför ett hundratal stora fiskar. Hela synfältet täcktes av dem, och ändå hade jag inte sett några bara sekunder tidigare. Jag simmade mot dem, de mot mig, och innan det kollade jag säkert lite åt ett annat håll. Men det kändes väldigt överraskande och häftigt när det hände. Stim med småfisk finns lite överallt, men inte med större fiskar.

Dag 3

Det blev mera snorkling idag. Jag var först borta vid en butik som anordnar dykningar med tuber. De hade inte så många tips på ställen där jag kunde snorkla, och utan dykarcertifikat hade de bara ett alternativ för mig. Det skulle vara en timmes kurs där man först dyker i en bassäng och sedan på grunt vatten. Det var inte så lockande så jag testade att snorkla på det enda ställe de rekomenderade. Det var lite av en besvikelse efter gårdagens upplevelser. Därför åkte jag över till ön här utanför igen och snorklade där istället.

Jag gick rakt över ön istället för runt när jag snorklat klart. Då såg jag att det fanns massor med djur där. Såg ett par påfåglar, en hare samt flera andra fåglar och ödlor. Det är en väldigt liten ö, tar kanske en kvart att gå runt hela.

Sedan gick jag på ett ställe där de hade akvarium med olika fiskar. Det var inte så stor som man kunde tro, men det var ändå kul att få se fiskarna på så pass nära håll, och var inte så dyrt heller. Här känns det som att de inte försöker suga ur turisterna på pengar. Inte som i Venedig eller Paris.

Jag åt den bästa middagen på resan för 105kr med dryck. Det var inget märkvärdigt, men väldigt gott ändå. Köttfärslimpa med ost inbakat, riven lök, en paprikaröra och pomfritt.

Dag 4

Idag har jag snorklat, som jag gjort alla dagar här. Var lika härligt nu som tidigare. På eftermiddagen tog jag det lungt en dryg timme innan jag fick skjuts av hon jag bor hos till ett sällte i närheten. Hon är väldigt snäll och har bjudit mig på både middag, skjuts, information och vin.

På eftermiddagen fick jag alltså skjuts till ett ställe som man kan åka vattenskidor på. Jag åkte fem gånger och var helt slut efter det. Första försöket ramlade jag, men sedan gick det bra. Det var väldigt roligt och jobbigt! Det var dessutom väldigt billigt eftersom jag inte åkte efter en båt. De hade en grund sjö som var byggt enbart för detta där de hade en anordning som gick runt där man hade en lina med hantag på. Det gick väldigt fort och starten var lite svår eftersom man så snabbt måste få upp farten. Ett varv runt banan tog kanske tre-fyra minuter och jag åkte ett par varv varje gång jag åkte.

Det är väldigt skönt när man kan vara ute och åka vattenskidor och blöta ner sig vid sex tiden och ändå inte bli kall. Inte som i Sverige direkt :)

Hemresan

Det tar 28,5h att ta sig till Stockholm.. Sen ska jag förbi hos Patrik i Uppsala och stanna där någon dag. Sen kommer jag till slut hem. Det ska bli väldigt skönt att få komma hem och ta det lungt. Fast jag har missat två veckor av skolan, så det kanske inte blir allt för lungt, men skönt ändå.

Resan har varit över förväntan på vissa sätt och på andra inte, men totalt sett har det varit väldigt roligt. Det ställe jag minst vill tillbaka till är Paris och mest är Berlin eller Porec/liknande. Det kostade inte heller lika mycket som jag beräknat, men det var inte direkt gratis för det. Totalt är jag i skrivande stund uppe i 15500kr. Jag har en del euro i börsen, så det kommer inte att gå åt mera nu förutom biljetten i Sverige. Men för 22 dagar är det inte allt för mycket pengar. Jag har sparat mycket på boendet tack vare CouchSurfing.

Som väntat så hade jag packat för mycket. Jag läste på flera ställen om att man nästan alltid packar för mycket första gången, och ändå så blev det så. Men jag har inte burit den stora säcken allt för långa sträckor, så det har fungerat bra i alla fall.

Film från resan

Nu när resan är klar har jag samlat ihop några bilder och filmsnuttar och gjort till en kort film som finns att ladda ner eller se direkt i webbläsaren. Se direkt i webbläsaren, 670kb/s, Högerklicka och "spara som" för att ladda ner